Terug naar het overzicht  

Technologie als derde hand voor werknemers van maatwerkbedrijf Bewel

Ook maatwerkbedrijf Bewel slaat het pad richting technologie in. De eerste wapenfeiten? De aanwerving van een R&D-expert en de ingebruikname van cognitieve hulpmiddelen in de werkplaats in Heusden-Zolder.

Johan Bongaerts, algemeen directeur: “Technologie helpt onze medewerkers om meerdere opeenvolgende handelingen uit te voeren. Zo kunnen we iedereen kansen blijven geven, ook wanneer klanten aankloppen met complexere opdrachten.”

In samenwerking met technologiebedrijf Arkite en de technische school Mosa RT uit Maaseik werd een cognitief hulpmiddel op maat van Bewel uitgewerkt.

Jan Vrancken (Arkite): “De technologie maakt een complexe taak – in dit geval een stuurkast assembleren – behapbaar voor de Bewel-medewerkers. Op het scherm krijg je bij elke stap eenvoudige werkinstructies te lezen, vergezeld van een foto of filmpje. Bovendien licht de software met kleurvlakken het materiaal (bv. schroevendraaiers, kabels, …) op dat in elke stap nodig is. Het systeem controleert optisch of je een bepaalde handeling juist hebt uitgevoerd, waarna je automatisch naar de volgende stap overgaat.”

Op dit moment fungeert de opstelling nog als opleidingsinstrument. Medewerkers leren er – aangepast aan hun huidige niveau - vaardigheden aan, die ze naderhand in de praktijk toepassen.Maar Bewel wil de technologie ook integreren in de productielijn. Johan Bongaerts: “De software helpt de collega’s om comfortabel meerdere handelingen uit te voeren, ondanks hun beperking. Het geeft een boost aan hun zelfvertrouwen, omdat ze zo complexe opdrachten toch tot een goed eind kunnen brengen. Die upgrade is nodig, want we voelen aan dat klanten met almaar ingewikkeldere vragen bij ons aankloppen. Dankzij technologie kunnen we iedereen kansen blijven geven, ook de doelgroepmedewerkers die van nature wat minder vaardig zijn.”

Bekijk hier de reportage op TVL

Gepubliceerd op: 19-07-2019